tisdag 8 april 2008

Vad är Ditt Motto?

"Det är insidan som räknas".

"Lev dagen som den vore din sista".

"Hakunamata"

Motton. Det finns säkert tusen, men här ser du tre exempel som man ofta hör och läser. Förr, då jag läste intervjuer med diverse kändisar så kom ofta frågan "vilket är ditt motto?" fram. Jag vet att jag alltid var förundrad över hur de kunde svara, hur kunde de ha ett motto som de kände passade dem så bra? Varför hade inte jag något?

Okej, det är inte världens viktigaste grej, men jag har alltid känt att jag viljat ha något att gå efter, något enkelt som jag kan relatera till och få någon slags kraft ifrån. Ett motto, helt enkelt.

För en månad sedan, ungefär, dök det upp från ingenstans. Jag kom på att jag faktiskt gått efter det ett bra tag, jag visste att jag kunde relatera till det och jag kände att det verkligen var "jag".

Nu är du allt nyfiken, eller hur? Heh.

"Lite kan göra mycket". Så lyder det. Bra, va? Det är så rätt och så... klockrent, helt enkelt! För det kan verkligen vara så, lite kan göra mycket!

Tänk själv; du har, enligt dig själv, en ganska tråkig t-shirt. Den är helt vanlig och verkligen inget särskilt med. Vad är då bättre en att plocka fram något häftigt smycke? Voilá, plötsligt är din t-shirt som ny! En ny frisyr kan också göra mycket, trots att håret är en ganska liten del av din kropp. Brukar du exempelvis aldrig ha håret uppsatt, så kan en vanlig hästsvans göra underverk. Tänk, vad lite kan göra!

Det handlar dock inte bara om kläder och utseende, verkligen inte! Du kan göra fantastiska grejer för någon genom att göra små grejer. En enkel sak som att till exempel le ett litet leende till någon du egentligen inte har så bra kontakt med, kan göra en dålig dag till bra dag för den personen. Den personen kanske då ler vidare och detta sprids allt bredare. Plötsligt ser du snart varenda människa le. Tänk, att göra detta endast genom att dra lite på läpparna!

Just nu är detta motto för mig väldigt bra. Kan tyvärr inte avslöja för mycket här i bloggen, men det jag kan säga är att jag vill gärna ha mer kontakt med en speciell person. Jag har försökt i en längre tid, och det går framåt, faktiskt. Sakta, men säkert. Bara genom att säga ett extra ord ibland eller visa sig något extra intresserad har gjort att det är bättre kontakt mellan... oss. Små vinkar, små tecken, små ord. Lite, helt enkelt.

Ett annat exempel är att säga något litet uppmuntrande till en vän, och han eller hon blir jätteglad bara för ett litet ord.

Jag är glad över att jag har ett motto, det är skönt, på något sätt. Och blir jag kändis någon gång i framtiden och får frågan "Vilket är ditt motto?" vet jag  nu vad jag ska svara.

Inga kommentarer: