fredag 30 maj 2008

Skoltankar

Min sista lektion innan sommarlovet ägde rum i dag. Det var historia och det var meningen att vi skulle se på film, jag själv satt mest och tänkte på annat. Jag menar, hur roliga är krigsfilmer, egentligen?

Hur som helst. Ledig nästa vecka, veckan därpå är det endast skolavslutning, så man kan nästan säga att jag har sommarlov nu. Sjukt vad tiden gått fort. Helt allvarligt, det känns inte alls som om det var länge sedan vi nyss började tvåan, jag minns de första dagarna så väl, beror det kanske på det? Jag vet inte, men de är klara som vattnet i en simhall. (Nu var jag allt fyndig!) Hur ser då jag på sommarlovet? Självklart ska det bli enormt skönt att äntligen få vara fri från dessa läxor och arbeten och prov och skit som kan jämföras med tortyr, det ska bli skönt att äntligen få ta det lugnt. Dock, är det som vanligt. Jag vill samtidigt inte, kommer sakna en massa människor, jag måste ju få skratta som jag brukar, på lektioner, raster eller i matsalen med mina fina vänner. Hur ska jag klara mig? Hur ska jag se på studenten om ett år? Jag vill så gärna ta studenten, samtidigt får man lite separationsångest. Uh, det orkar jag inte tänka på nu!

En av våra lärare, som även är vår mentor, ska sluta till hösten. Jag har aldrig någonsin fällt en tår för en lärare som ska sluta, men denna gång gjorde jag det när jag fick beskedet. Hon grät själv när hon berättade det, vilket bara gjorde allt så mycket värre. "Jag tycker om er så mycket, det är därför jag blir så ledsen." Antar att det kommer bli en sorglig skolavslutning.

Till hösten sedan får man väl se vad som händer. Eftersom gymnasiet ska byggas om kastas en del program ut överallt i Vimmerby så länge. Barn och Fritid är ett av de programmen som drabbas. Lokalen vi ska vara i är klar till första november, vad vi ska vara fram till dess, är det ingen som vet. Blir jag förvånad? Nej, det är precis som vanligt. Ska bli intressant och se vad som händer. Tredje året i övrigt blir nog rätt okej i alla fall, jag menar, jag läser ingen matte mer! Snacka om att hoppa högt och skrika utav glädje! Idrotten är också borta, vadå hur skönt som helst?

Nej, nu får det vara nog. Jag måste sova, god natt!

Inga kommentarer: